(2- I -9)(2- I -10)1.2.[凡例]江戸時代狩野派のデータは、 作品番号.作品名 作者(生没年) 時代 世紀(制作年) 形状員数 材料技法 法量(縦×横) [落款] [印章] [賛] Acc. No., Credit Line [その他] [所見]の順に記してある。作者名につき、落款・印章のあるものあるいは伝承のあるものはこれを尊重するようにしたが、明らかに後入れ、また別人の筆と判断されるものには伝を付した。詳細については所見欄を参照されたい。ただし、[落款][印章][賛][その他][所見]などの項目のうち、存在しないものや不要のものは省いてある。[Note to Readers]OrganizationThis section includes paintings by members of the later Kano school, primarily of the Edo and Kyoto branches who were active during the Edo period. Works bearing traditional attributions have also been included. The entries are organized in the following order:Oku eshi paintings (works by the four Edo Kano sub-branches: Nakabashi, Kajibashi, Kobikichō, and Hamachō)Omote eshi paintings (works by followers of the four Edo Kano sub-branches: Surugadai and other Edo Kano artists)Kyoto Kano branch (Kyō Gano) paintingsPaintings by off-shoots of the Kano school: Tsurusawa lineage and Hanabusa schoolPaintings by artists for whom biographical details are not clearWithin each classification, the works are arranged according to the artists' dates of activity. However, adjustments have been made to facilitate the layout of the text and illustrations.[落款]各隻に「安信筆」[印章]各隻に「狩野」(朱文方印)[所見]左隻は画面右から、周茂叔愛蓮、陶淵明愛菊、林[落款]⑴「牧心齋筆」[印章]⑴「藤原安信」(朱文重郭方印)[所見]安信の作品としてはなかなかの力作であり、注目狩野安信(1614〜85)Kano Yasunobu江戸時代 17世紀後半六曲一双 紙本墨画淡彩和靖愛梅、黄山谷愛蘭を描く。右隻の「蘭亭曲水図」の方がよくまとまっている。その中に守景風の人物がいるのは興味深し。いずれにせよ後考にまつべき部分あり。Kano Yasunobu江戸時代 17世紀後半掛幅二幅 絹本墨画淡彩すべきであろう。決して上手な画家ではないが、それなりに画法を修得していたことが窺える。双幅となっているが右幅には落款・印章なし。大幅故もと□か衝立と考えられるが、両軸ぴったり図柄が合わないので、当初よ⑴150.4×353.0㎝⑵150.4×353.4㎝⑴11.6789⑵11.6790, William Sturgis Bigelow Collection⑴146.5×88.2㎝⑵146.4×88.6㎝⑴11.4425⑵11.4424, Fenollosa-Weld Collectionり双幅と見たい。161蘭亭曲水・四愛図屛風Lanting Pavilion by the Winding Stream; The Four Admirers黄石公張良図Huang Shigong (Kōsekikō) on Horseback and Zhang Liang (Chōryō) Returning the Shoe狩野安信中橋狩野家Nakabashi KanoIX 江戸時代狩野派 Later Kano School Paintings
元のページ ../index.html#169